SUKSESSHISTORIER
Den motvillige syklist
Anne Woie lever etter en filosofi der hun utfordrer seg selv til å gjøre ting hun ikke har lyst til.
Det er morgen i landlige omgivelser på Randaberg. Anne Woie (47) gjør seg klar til å sykle 10 kilometer til jobben i Næringsforeningen i Stavanger, der hun har arbeidet i tre år. Det er en fantastisk tur på godt utbygde sykkelveier og med lite trafikk. Likevel har det blitt mye snakk og lite handling, og unnskyldninger finner man alltid. Motbakker, eksterne møter, manglende dusjfasiliteter, dårlig vær, mangelfullt utstyr og dårlig tid om morgenen.

Men Anne har et ess i ermet. Hun lever etter en filosofi der hun utfordrer seg selv til å gjøre ting hun ikke har lyst til. Det man ikke har lyst til kan kureres simpelthen ved å gjøre det. Først da blir man fornøyd, sier hun. Vi har alle et ansvar. Det blir mindre biler på veiene og mindre forurensing, men ikke minst er Anne opptatt av å være et godt eksempel for ungene. Sykkelen er for henne et transportmiddel. At sykling har en positiv helseeffekt er fint, men jobbsykling er transport, ikke trening. Målet er ikke å bli gjennomsvett.

For å komme i gang og opprettholde rutinen er det særs viktig at utstyret er i orden. Alt fra lås, lykt, hjelm og regntøy må holde stand, slik at man fjerner ethvert element som kan unnskylde at sykkelen blir stående. Skal man gjøre dette må man lage en pakt med seg selv, og da nytter det ikke å forskyve dagene man hadde tenkt å sykle. Ved å gjøre klar utstyret om kvelden og beregne litt mer tid blir det lettere å gjennomføre. Det er også store gevinster i å planlegge arbeidsuken i forkant, slik at man for eksempel har to møtefrie dager der man ikke har behov for bil. En dag med bil koster for Anne 250,- kroner, og hun sparer dermed 25.000,- kroner i året ved å sykle to dager i uken. For denne summen kan man kjøpe nøyaktig hvilken sykkel man måtte ønske, sier hun.

For to år siden gjorde hun nettopp det, og innvilget seg likså godt to sykler samtidig. I tillegg til jobbsykkelen kjøpte hun en damesykkel med kurv på. Det er lov å ta det med ro selv om man sykler, sier hun. Anne har også testet el-sykkel den siste tiden, og hun oppfordrer flere til å prøve. Man slipper å bli svett, det er lett og går fort. I tillegg kan man sykle i vanlige jobbklær.

Som oppfordring til andre som vil sykle til jobben viser Anne til en arbeidshverdag med mye møter som sin utfordring. Får hun det til bør det også være mulig for andre. Invester samtidig i en sykkelveske framfor ryggsekk. Det gjør jobbsyklingen til en langt triveligere opplevelse, sier hun.
Sykkelløftet er et unikt samarbeid mellom Næringsforeningen, Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen, Stavanger og Sandnes kommune.
Målsetningen er å få flere til å sykle til jobb en gang i uken!
Utviklet av Netpower