SUKSESSHISTORIER
Arild Østbø sykler til jobb så ofte han kan
Men en gang i året sykler har helt til Paris - for en god sak!

Arild; hvorfor sykler du?
Jeg sykler fordi det er enkelt, praktisk og godt for helsa. Men jeg har også et større mål jeg motiveres av; å sykle til Paris med Team Rynkeby!
Østbø var nemlig med det internasjonale veldedighetssykkellaget de ni dagene de tilbakela strekningen mellom Halden og den franske hovedstad.
Den opplevelsen ga mersmak – og nå vil han dele den.

 

 

I sommer deltok du for første gang på laget som var organisert på østlandet ble så grepet av å sykletil Paris for barnekreftsaken at nå er du i gang med å organisere et eget lag fra vår region? Du starter altså nå et Team Rynkeby Vestlandet.
Ja, dette var så kjekt, meningsfullt og berikende at jeg bare måtte dra i gang dette lokalt. Vi etablerer nå et lag som i hovedsak består av personer fra Stavanger-regionen, Bergen og Bodø. Til sammen er vi nå nærmere 30 personer pr. dags dato på vårt lag. I Norge blir det 3 lag i 2015.

Arild har selv et barn som døde av kreft legger ikke skjul på at dette er en sak som betyr mye for ham personlig. - Det er viktig å kunne bidra, direkte og uavkortet, konstaterer han. Men du trenger på ingen måte å ha opplevd kreft så nært og personlig som han for å være deltaker eller støttespiller.

 Arild, hva er det som gjør dette til noe som all bør være med på? -Det er et eventyr, som er oppnåelig for alle. Samtidig representerer det noe nytt, en personlig utfordring hvor fokuset er like mye på Barnekreftforeningen som på egen gevinst av å være med på prosjektet.

Selv om jeg bare er en vanlig mosjonist og ingen supersyklist så var det en flott opplevelse å sykle de 145 milene til Paris. På andre lag som har syklet har vi eksempler på folk som nesten ikke har syklet før, men som gjennom året sykler seg i form og gjennomfører med glans. Det er derfor dette passer så godt inn også med hensyn på helsegevinst: En legger opp til helårlig trening for et virkelig stort og givende mål, uten at du må sykle på tid med startnummer!

Det er langt til Paris, hvordan deles dette opp? -Vi sykler dagsetapper som varierer mellom 15 og 20 mil, alt etter som hvor overnattingen skal skje. Vi ligger på hoteller som er faste samarbeidspartnere med Team Rynkeby, men det blir bestemt av de danske arrangørene, etter ønsker fra de ulike lagene. Hvordan rutene fra dag til dag går, bestemmer vi stort sett selv, men alt dette planlegges selvfølgelig på forhånd med ruter innlagt på GPS. Vi har personer på laget som er ansvarlige for navigering underveis og selvfølgelig følgebiler. Et av de store trekkplasterne for turen er å prøve seg på en av Belgias hardeste bakker, Mur de Huy, med kneiker på 26% stigning!

Hva er dine sterkeste inntrykk fra de 6 etappene som dere gjorde? Det utrolige samholdet vi fikk i en stor gruppe personer som ikke kjente hverandre noe særlig fra før av. Spesielt da det butta imot og vi fikk vær vi ikke hadde bestilt! Fire av ni dager var i regn og motvind, og tempartur helt ned i ni grader. Da fikk vi varmen gjennom god lagånd der vi støttet og heiet på hverandre fram. Og selvfølgelig det å komme til Paris sammen med 1200 andre Rynkeby-syklister, ha nådd målet, det var stort. Det var mye smil og tårer da!

Hva tror du Team Rynkeby Vestlandet kan bidra med? -Jeg tror vi har en god sak som fokuserer på helse i langsiktig perspektiv, men også økt fokus på barns helse i forbindelse med forskning på barnekreft. Selv om de fleste barn overlever en kreftdiagnose på kort sikt (innen 5 år fra diagnose), er behandlingen så tøff at både seinskader og sterkt senket gjennomsnittlig levealder er noe alle familier må leve med. Det har vært små framskritt på behandling av barnekreft de siste 20 årene, så det trengs ny forskning og nye medisiner. Håpet er å bidra til dette, slik at færre blir nødt til å gå gjennom det samme. Foruten det er Team Rynkeby en utmerket sosial arena til å bli kjent med nye mennesker i andre bransjer og miljø, og en stor utfordring til en selv som person!

Allerede har dere fått på plass et stort støtteapparat med på turen med blant annet motorsykler, følgebiler og transport - hva annet trenger dere for å gjennomføre? Vi har en del klart allerede, bla tre i serviceteamet til å kjøre MC og følgebil. Men det trengs en fire-fem til, bla. noen til å ordne med matservering midt på dagen, en eller to sykkelmekanikere og en til å kjøre lastebil. I år hadde vi med egen osteopat, det var ikke feil! Så hvis noen liker tanken om å være med i støtteteamet, så ta kontakt. Vi kommer oss ikke til Paris uten!

 Hvordan kan nettverket i Sykkelløftet bidra til å at vi får en Team Rykeby avd Stavanger i 2016? -Først og fremst som støttespiller og vise at det er mange grunner for å sykle; både alene til hverdags og sammen med andre for en god sak! Team Rynkeby kan bidra som en motivasjon og mål for sykle til jobben på ukentlig basis. Selv hadde jeg kanskje ikke syklet i det hele tatt hadde det ikke vært for den ukentlige rutinen med å sykle til jobben.

FAKTA:
Team Rynkeby er et internasjonalt veldedighetssykkellag som hver sommer sykler til Paris for å samle inn penger til kreftsyke barn og deres familier. Det hele begynte i 2002, da 11 mosjonssyklister med tilknytning til den danske juiceprodusenten Rynkeby Foods A/S bestemte seg for å sykle til Paris for å se avslutningen av Tour de France. Rynkeby Foods var hovedsponsor for turen, men andre bedrifter ga også sin støtte. I dag består Team Rynkeby av 1200 mosjonssyklister og 260 hjelpere fordelt på 26 lokale lag fra henholdsvis Norge, Danmark, Sverige, Finland, Færøyene og Australia. I 2013 donerte team Rynkeby hele 25,5 millioner til kreftsyke barn i Danmark, Norge og Sverige.


Derfor samler de inn til kreftsyke barn KLIKK HER

SE FILM
Sykkelløftet er et unikt samarbeid mellom Næringsforeningen, Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen, Stavanger og Sandnes kommune.
Målsetningen er å få flere til å sykle til jobb en gang i uken!
Utviklet av Netpower