SUKSESSHISTORIER
Suksess er ikke tilfeldig
Det er ikke tilfeldig at Alexander Kristoff fra Storhaug i Stavanger er blant verdens beste syklister. Det ligger en plan bak, klekket ut av stefar, trener og lege Stein Ørn. Det er den personlige relasjonen som avgjør om du lykkes som trener eller leder, mener han.

Stein Ørn

Aktuell: Lege og suksesstrener til proffsyklist Alexander Kristoff. 

Alder: 45

Sivil status: Gift med Anne Kristoff, fem barn i alderen 3-26 år.

Bosted: Storhaug i Stavanger

Det har vært travle og ganske slitsomme dager etter rittet Milano-Sanremo. Stein Ørn legger ikke skjul på det, samtidig er det fantastisk å nå et av sesongens store mål allerede i mars. Medier og sportsaviser fra hele verden lurer på hva som skjer i Stavanger, hva som ligger bak suksessen. Det skulle da bare mangle, for det var ikke i hvilket som helst ritt Alexander Kristoff fra Storhaug spurtet inn til seier i mars. Det var i en av sykkelsportens virkelige klassikere. De fem gjeveste av de mest prestisjefulle endagsrittene i verden omtales gjerne som "monumentene". Og nå har 26-åringen fra Stavanger, som eneste nordmann, vunnet ett av disse. Et høydepunkt i karrieren, og da er ikke OL-bronsen fra London glemt heller. Er suksessen tilfeldig? Overhodet ikke, den viser hvor langt det er mulig å nå med knallhard jobbing og klare, langsiktige mål, mener treneren.

– Vi laget en plan for noen år siden. For det er ikke mulig å nå et så høyt nivå innen sykkel uten å bygge deg gradvis opp over år. Vi har faktisk forutsett prestasjonene til Alexander, og i år var det et klart uttalt mål å vinne et monument, av mange i sykkelsporten rangert nesten like høyt som en VM-tittel, sier Stein Ørn.

 

Travel herre

Han er far til fem i alderen tre til tjueseks år. Da er det et greit utgangspunkt at både han og konen Anne elsker barn. Og la det ikke være tvil om at Alexander er like mye "hans" som de fire andre, han har tross alt kjent Alexander siden han var seks år gammel. Og ettersom stefaren bruker like mye tid på 26-åringen som de andre barna, må Alexander bare finne seg i merkelappen "barn" fortsatt, forteller han og flirer godt. Å jobbe fokusert er åpenbart viktig, men døgnet har uansett bare 24 timer. Og de timene er det rift om. For Stein Ørn er både hjertelege på Stavanger universitetssjukehus, sykkeltrener i Stavanger Sykleklubb, han deler det sportslige ansvaret for profflaget Team Øster Hus-Ridley, han er OL-lege, og ikke minst mesterskapslege for sykkellandslaget. Ja, og fem barn, som nevnt. Egen trening kan han bare glemme for øyeblikket, det gjelder å ta trappene og ikke heisen, sykle når du kan la bilen stå, aktiviteter som er godt for kropp og sinn, men som ikke tar så mye tid.

– Skal jeg få tid til alt kreves det knallhard prioritering. Det blir mest familie og fag. Lite sosialt, det er sånn du overlever.

 

Unikt prosjekt

Hjertelegen har ikke bare imponert som trener, han er også opptatt av å bringe medisinen videre og øke folks kunnskap om effekten av trening. Nå er han i gang med et unikt prosjekt i samarbeid med Nordsjørittet. NEEDED, The Norths Sea Race Endurance Exercise Study. 1.000 deltakere i årets Nordsjøritt skal utgjøre testpanelet.

– Vi skal se på både de akutte og langtidsmessige effektene av fysisk aktivitet. I tillegg har vi funnet fram til en blodprøve som identifiserer folk med hjertesjukdommer som de kanskje ikke vet om selv. Vi tar blodprøver dagen før rittet, tre timer etterpå og dagen etter. Og vi skal følge folkene opp i 20 år framover. Det skal ikke foretas kontroller, men vi skal følge med på hvordan det går med dem, på jakt etter sammenhengene mellom det som skjer Nordsjøritt-dagen og 20 år senere. Dette er en helt unik og utrolig viktig studie i verdenssammenheng. Her skal myter knuses, myter som i stor grad fungerer som unnskyldninger for ikke å trene. På folkemunne heter det gjerne at intensiv fysisk aktivitet er usunt, men det finnes ingen dokumentasjon som underbygger dette. Tvert imot viser studier at intensiv trening reduserer faren for hjerte- og karsjukdommer.

– Sykkelritt er vel og bra, men hvordan skal vi bli bedre på sykling i det daglige?

– Vi har en stor utfordring i framtiden med å holde et aktivitetsnivå som er bra nok. Folk er travle og skal rekke mye. Men alt tyder jo på at det er den daglige aktiviteten som gir helsegevinst. Ta trappen i stedet for heisen, og dersom du sykler til jobb er det ikke sikkert du trenger å ta turen til treningssenteret. Det avgjørende nå er å få etablert syklister som trafikanter, slik at syklister oppfører seg som trafikanter og blir respektert som det – og ikke som gående med sykkel. Da skal det også legges til rette for sykkelen som transportmiddel. På Nord-Jæren må vi klare å få opp hverdagssyklingen, men det betyr at det må legges til rette for sykling i 30-40 kilometer i timen også. Det nytter ikke å lage tur- og gangstier der det ikke kan sykles raskt. Samtidig må jeg legge til at det skjer mye positivt her i distriktet.

 

Overbeskyttende foreldre

Sykling er fornuftig på så mange måter, men som alt annet må det læres. Derfor er det et stort problem at foreldrenes trafikkfrykt gjør at mange barn ikke får lov til å sykle.

– Det er en stor utfordring, og det viser hvor viktig det er å få på plass et skikkelig sykkelveinett. Da jeg var ung lærte vi trafikal sykkeladferd på skolen, jeg tror ikke noen av mine barn har hatt det. Det viktigste er å få barna tilbake på sykkelsetet, men det skal selvsagt gjøres i trygge omgivelser.

– Er det vi foreldre som overdriver og overbeskytter?

– Ja, mange gjør uten tvil det. Det er et kjempeproblem fordi vi ender opp med motorisk evneveike unger. De får ikke klatre i trær, de får ikke lov til noe – og blir ute av stand til å håndtere helt vanlige situasjoner. Det er selvsagt positivt at alvorlige ulykker i stor grad er eliminert, men vi står altså igjen med mange barn uten motoriske ferdigheter. Barndommen og puberteten er avgjørende for utviklingen resten av livet, det vet vi. Det du ikke får med deg da, får du aldri igjen.

Sykkelløftet er et unikt samarbeid mellom Næringsforeningen, Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen, Stavanger og Sandnes kommune.
Målsetningen er å få flere til å sykle til jobb en gang i uken!
Utviklet av Netpower