SUKSESSHISTORIER
Å sykle for å sykle
Brian Marsdon oppdaget den virkelige grunnen til at han sykler.
Det finnes mange gode og veloverveide argumenter for å bruke sykkel som transportmiddel. Men da Brian Marston fra St. Louis i den amerikanske delstaten Missouri skulle holde en presentasjon på jobben om jobbsykling, oppdaget han samtidig den virkelige grunnen til hvorfor han sykler.

Enhver vet at å sykle gir deg bedre økonomi, helse, er bedre for miljøet, i tillegg til at det er gøy. Disse argumentene er åpenbare for alle. Å overbevise andre om gevinstene ved sykling gjennom å presentere tall om hvor mye drivstoff man kan spare og hvor mye man bidrar til reduksjon i utslipp av klimagasser, fungerer dårlig dersom folk ikke har lyst til å sykle i utgangspunktet.

Personlig har jeg kommet fram til at min drivkraft er å "sykle for å sykle". Jeg har ingen forventninger til at folk som ikke sykler skal forstå dette. Jeg forventer ikke en gang at mange som sykler vil forstå hva jeg mener. Men jeg håper at noen av dem som ønsker å begynne med jobbsykling kanskje etter seks måneder eller et år vil tenke over det og si "ah, nå skjønner jeg!"

Jeg begynte å sykle fordi jeg ikke ville betale parkeringsbillett. Jeg fortsatte å argumentere med at det er gøy og har effekt på helse og miljø for å rettferdiggjøre valget for meg selv. Jeg brukte også de samme argumentene for å påvirke andre til å velge jobbsykling som transport. Men dersom man sykler for å spare penger, så sparer det på langt nær nok til å utgjøre de store summene. Jeg planlegger å selge bilen, men går samtidig med planer om å kjøpe en sykkel til 12.000,- kroner (salgspris på bil og kjøpspris på sykkel etter amerikansk standard. red.anm.) Jeg har samtidig kjøpt masse annet sykkelutstyr gjennom året.

Og ja, man brenner kalorier ved å sykle, men jeg prøver faktisk heller å legge på meg enn å ta av, så syklinga virker faktisk mot sin hensikt for min del. Og selv om du faktisk ønsker å gå ned i vekt, vil du på et tidspunkt oppleve at effekten flater ut, og man risikerer å miste interessen hvis dette alene er grunnen til at man sykler. Dersom man til syvende og sist ikke liker å sykle for syklingens del, blir det samtidig kjipt å sykle utelukkende for å redde planeten.

Det er mange dager der sykling ikke er det kjekkeste man kan gjøre, som når det regner, snør, blåser, er kaldt eller man er syk. Men dersom man sykler for å sykle, vil man aldri ha en grunn for å ikke gjøre det. For meg er sykling enkelt og greit en del av hvem jeg er. Jeg kan ikke forestille meg å ikke gjøre det. Og det er samtidig deilig å føle at jeg ikke trenger å forklare meg til noen.

Lenke til original artikkel hos About Sports
Sykkelløftet er et unikt samarbeid mellom Næringsforeningen, Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen, Stavanger og Sandnes kommune.
Målsetningen er å få flere til å sykle til jobb en gang i uken!
Utviklet av Netpower