TIPS
Hvilken sykkel trenger jeg?
Våren er høysesong for salg og kjøp av sykkel. Hva man skal se etter og hva trenger man?
Er du blant de mange som skal ut og kjøpe, har du mye å velge i. Den viktigste vurderingen å foreta seg før man går til innkjøp er hva man faktisk skal bruke sykkelen til. 70 prosent av sykkelmarkedet i Norge har tradisjonelt har vært terrengsykler. Dette gjenspeiler nok andre strømninger enn et konkret behov for denne type sykkel. Man trenger ikke terrengsykkel for å sykle i byen. Dette har flere fått øynene opp for og det rapporteres vekst i salget av både hybridsykler og landeveissykler. Salget av hybridsykler har vokst jevnt de siste ti årene og er nå på høyde med terrengsykler i solgte sykler.

For by-sykling trenger du ikke en fulldempet sykkel. Du kan ha en sykkel med litt mindre grov struktur i dekkene. Det hele avhenger av hvor du skal bruke sykkelen, og hvordan terrenget ser ut der du skal ferdes. Den gjennomsnittlige jobbsyklist har fem kilometer å sykle hver vei, på asfaltert underlag.

I land som Nederland har såkalte by-sykler en stor andel av markedet, og etterspørsel skaper utvalg. I Norge er det totale utvalget av by-sykler fortsatt noe begrenset, men flere burde se på dette som et alternativ ut fra sitt faktiske behov. Mange ender opp med MTB eller hybridsykkel som har aggressiv sittetstilling til by-sykling, og ender med å sitte veldig framoverbøyd med påfølgende trøbbel for ryggen. Med et høyere styre, som på en by-sykkel, får du en mer opprett sittestilling og dermed mindre belastning på ryggen.

Foruten å vurdere hva du skal bruke sykkelen til, bør du ha en klar formening om hvor mye penger du har tenkt å investere, før du går i butikken for å handle. Ved jobbsykling bør du først vurdere hvor lang distansen er, hvordan sykkelveien er og hvorvidt du har dusj tilgjengelig på jobben.

Med en el-sykkel kommer man frem til jobben uten å måtte dusje, samtidig som det er raskt og effektivt. Se egen artikkel på Sykkelløftet om dette.

Selv om Nord-Jæren er relativt flatt så er det nok av bakker og motvind å bryne seg på, og da er det godt å ha gir. Du kan få sykler med gir opp i 21 og 27, men de færreste har et reelt behov for dette i til og fra jobb. Behovet avhenger av terrenget hvor man skal ferdes. Uansett om du har innvendige eller utvendige gir, mange eller få, så fungerer disse best ved jevnlig renhold og at sykkelen får stå tørt når den ikke er i bruk.

Det finnes veldig mange flere typer sykler enn terreng- og hybridsyklene, som sammen med landeveissyklene er de typene du møter mest i tilbudsavisene til sportsbutikkene. På nettsidene til Syklistenes Landsforening kan du se en oversikt over de mange ulike sykkeltypene, som teller i alt 13 forskjellige typer.

Cyclocoss er et godt alternativ for deg som skal bruke sykkelen til og fra jobb og sykler relativt raskt. Den er en krysning mellom en terrengsykkel og en racersykkel, og har en kraftig ramme, men med tynnere hjul. Dette gjør at du forflytter deg raskere i et bymiljø.

Mange sykler er utstyrt med demping. Men hva er best for ditt bruk? Demping gjør at du bruker mye kraft nedover i stedet for fremover, og det krever også mer vedlikehold. I røft terreng kan demping være smart, men i byen er det helt unødvendig. Dempegaffelen gjør dessuten sykkelen tyngre, og dyrere i innkjøp.

Før man slår til på en god deal bør man sette seg på sykkelen og kjenne hvordan det føles. Finn en sykkel som passer akkurat for deg. Det vet du ikke før du har prøvd. Ta deg god tid og lytte til egen fornuft. Selgeren i butikken vet ikke bestandig hva som er best for deg.

Se sykkelforbundets huskeliste for hva du bør vurdere ved kjøp av sykkel: http://www.syklistene.no/syklopedia/vedlikehold-av-sykkel/kjope-sykkel-hva-gjor-jeg

Din side gir deg nyttige tips om valg av sykkel: http://www.dinside.no/916052/tips-til-sykkelkjop

Gode bøker som inspirerer og rydder vei i jungelen av tilgjengelige modeller: http://transportsykkel.no/ny-handbok-om-kjop-av-sykler-og-utstyr http://www.biketoworkinfo.org/resources/rsc_choose-bike.cfm
Sykkelløftet er et unikt samarbeid mellom Næringsforeningen, Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen, Stavanger og Sandnes kommune.
Målsetningen er å få flere til å sykle til jobb en gang i uken!
Utviklet av Netpower