TIPS
Sykling i mørket
Velg riktig lys
Høsten er her og det blir mørkere om morningene i tiden fremover.

Sykler du i mørket er det påbudt med lys. Sykkelen bør ha hvitt lys foran og rødt lys bak. 
Små diodelykter, gjerne med blinkefunksjon, fungerer utmerket for å bli sett av andre trafikanter.

VIS HENSYN

En frontlykt som lyser opp veibanen foran deg er ofte god å ha, men denne må ikke være til sjenanse eller fare for de du møter. Unngå derfor bruk av blinkefunksjon på frontlyset siden dette kan ofte forstyrre andre trafikanter og gjør det vanskelig å beregne avstand.

Mange av de lyktene du får tak i på sykkel- og sportsbutikker er laget for skog og stisykling og har en lysstyrke som kan være til sjenanse og fare for møtende trafikk. Vis hensyn og pass på at du ikke blender andre trafikanter. Lyser lykten din mer enn 5 meter foran sykkelen er det stor fare for at du blender både fotgjengere, syklende og bil. Pek lyset gjerne litt nedover slik at strålen lyser opp bakken isteden.

Det finnes mange forskjellige typer lys på markedet. Du bør velge basert på hva slags sykling du holder på med. For den vanlige sykle-til-jobb syklisten holder det med et enkelt sett med enkel funksjonalitet og medium lysstyrke.

Se til at du selv er godt synlig for andre, refleks på sykkel og klær og evt ryggsekk er alltid lurt.

Statens vegvesens veiledning sier; "Lykten foran skal gi tilstrekkelig lys uten å virke blendende."

Les mer på NRK og på DINSIDE

Kilder: Statens vegvesen, NRK.
Sykkelløftet er et unikt samarbeid mellom Næringsforeningen, Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen, Stavanger og Sandnes kommune.
Målsetningen er å få flere til å sykle til jobb en gang i uken!
Utviklet av Netpower